Vad är CTR i "Yandex. Direct"? CTR

Innehållsförteckning:

Vad är CTR i "Yandex. Direct"? CTR
Vad är CTR i "Yandex. Direct"? CTR
Anonim

De säger att reklam är en mycket lönsam verksamhet. Det är sant att många nybörjare kan argumentera med detta. Deras reklambudgetar smälter framför våra ögon och stöter på en obegriplig indikator: CTR. Det visar sig att detta är den viktigaste faktorn som ingår i algoritmen för att beräkna kostnaden per klick. Låt oss försöka ta reda på vad CTR är i Yandex. Direct och hur man blir vän med det. Frågan, enligt experter, är global. Genom att förstå denna faktor kan du spara mycket pengar på en reklamkampanj och tjäna mer.

vad är ctr i yandex direct
vad är ctr i yandex direct

Några ord om "Yandex. Direct"

Internet är den mest populära plattformen för att marknadsföra din produkt eller tjänst. Det finns många företag som verkar här, vars kärna är att organisera interaktionen mellan de som vill anmäla sig själva, och webbansvariga,personer som tillhandahåller sina egna annonsutrymmen.

Sökmotorerna har de största möjligheterna i denna fråga. Dessa är företag som är engagerade i skapandet av specialiserad programvara. Du stöter på dem hela tiden när du letar efter information.

"Yandex. Direct" är ett av de mest populära reklamföretagen på det rysktalande internet. Den är organiserad på grundval av företaget som skapade sökmotorn med samma namn. "Yandex. Direct" tillhandahåller tjänster till annonsörer och webbplatsägare (webbansvariga). De förra spenderar pengar för att deklarera sig själva, de senare får en liten del av dem för att tillhandahålla sina egna webbplatser.

Tjänsten som länkar dem samman reglerar naturligtvis processen. Han måste hela tiden upprätthålla en balans mellan en annons och ett klick på den. Annars kommer både annonsörer och webbansvariga att lämna det. Ja, och besökare kommer att anse att dess tjänster är av otillräcklig kvalitet och kommer att gå till en annan sökmotor. Internet är ett mycket konkurrensutsatt område. Nu när du förstår vilket ämne som diskuteras kan du gå vidare till sakens kärna. Så, vad är CTR i "Yandex. Direct"?

Yandex direkt utbildning
Yandex direkt utbildning

Regler

Du måste förstå att det finns många människor som är involverade i reklam. De använder samma nyckelfraser, därför konkurrerar de med varandra. Och Yandex. Direct fungerar som domare. Utbildningen som anordnas av företaget ger en del information om detta, men inte tillräckligt.

Målet med "Yandex" ärtjäna pengar. Det skapar regler som gör att varje annonsör kan ta så mycket som möjligt. Till exempel kan kostnaden per klick i Yandex. Direct variera för liknande annonser. "Referee" tittar inte på hur mycket du går med på att betala, utan på konsumentens feedback. Det är viktigare för honom att folk klickar på annonsen.

Om du förstår detta blir det lättare att ta reda på vad CTR är i Yandex. Direct och hur det påverkar budgeten. Återigen, ett företag bryr sig inte om hur mycket pengar du är villig att ge det om annonserna är klumpiga eller inte tilltalar allmänheten. Hon strävar efter att få ut mer av alla, det är meningen med hennes aktiviteter.

CPC i Yandex Direct
CPC i Yandex Direct

Vad är CTR i "Yandex. Direct"

Den tekniska supporten beskriver detta koncept ganska tydligt. CTR (klickfrekvens) är en indikator på klickbarheten för en banner eller annons. Beräkningsformeln innehåller två indikatorer: antalet klick och visningar. CTR är kvoten mellan dem. Det vill säga, för att få det måste du dela klick efter visningar. Men allt är inte så enkelt.

För det första, "Yandex" beräknar inte omedelbart denna indikator. När han väljer annonser fokuserar han till en början på den förväntade CTR. Och hur "Yandex" tar emot denna information - ingen förstår riktigt. Samma tekniska support förklarar att de styrs av det genomsnittliga resultatet för liknande reklamkampanjer, med hänsyn till webbplatsens karma (om någon).

Verklig CTR börjar beräknas först efter ett visst antal visningar. Till exempel, 2016 borde det ha funnits nejmindre än 400. Priset för ett klick i Yandex. Direct beror direkt på denna indikator. Ju mindre den är, desto dyrare blir annonsvisningen.

hur man ökar ctr
hur man ökar ctr

Logik för att sortera annonsenheter

Låt oss titta på ett exempel som visar hur CTR fungerar. Vi har två annonsörer. Man är villig att betala 20 rubel. för varje åtgärd av klienten, tycker den andra synd om sådana medel. Han angav ett pris på 10 rubel.

Deras reklamkampanjer har fungerat ett tag. Som ett resultat såg Yandex att den första av hundra visningar fick 5 klick. Hans CTR är 5%. Den andra annonsören presterade sin kampanj mycket bättre. Han fick en CTR för samma hundra visningar – 15 %. Bra jobbat!

Och vad tjänade Yandex? Från den första: 20x5=100r. Från den andra: 10x15 \u003d 150 rubel. Vem är bättre för honom? Detta är uppenbart för alla, eftersom annonserna visades lika många gånger. Men från en mer ekonomisk, men flitig annonsör, får Yandex mer. Det betyder att han inte kommer att lura sig själv, han kommer att prioritera denna arbetsnarkoman. Och som en bonus - en lägre CPC.

Påverkar CTR budgeten?

Annonsörer försöker ständigt passa in i "Yandex. Direct". Utbildningen för dem som vill starta eget förbättras. För att nå resultat och inte bränna ut behöver du vara intresserad av nya produkter, studera någon annans erfarenhet. Så för en tid sedan visade det sig att Yandex reagerar på hela reklamkampanjen och inte på en enda banner. Han analyserar hur noggrant specialisteninsamlade sökord som de används när du skapar annonser.

Dessutom samlar "Yandex" in information om varje domännamn. Om det är ogynnsamt talar de om "webbplatskarma". Det påverkar sökresultaten och ökar därför kostnaden per klick. För att specifikt ta reda på om det finns något negativt med din webbplats kan du bara experimentera. Du måste skapa två identiska annonser som leder till olika adresser. Till det pris som tjänsten erbjuder kommer du att förstå vilken som har en bättre attityd.

ctr klickfrekvens
ctr klickfrekvens

Hur ökar man CTR?

Experter har många åsikter om den här frågan. De flesta av dem har en tendens att tycka att annonser bör utarbetas. Samla först alla möjliga nycklar. Yandex kommer definitivt att analysera deras kvalitet när det kontrollerar din kampanj. Ju bättre sökord, desto lägre pris. Detta har experterna fått reda på i praktiken.

Andraplatsen i CTR-ökningen går till själva annonsen. Nyckelfrasen ska finnas i titeln och texten. Du måste sätta det inom citattecken när du skapar en kampanj. "Yandex" förstår detta tecken som en önskan att annonsera genom den exakta förekomsten av ord. Och detta eliminerar onödiga, olämpliga intryck. Minskar därför inte CTR.

Stoppord

Det finns en funktion i tjänsten som gör att du inte kan visa annonser för vissa frågor. De kallas stoppord. Du vill till exempel marknadsföra pälsrockar. Naturligtvis måste alla förfrågningar med detta ord beräknas och antas. När du samlar nyckelfraser,läs dem noggrant. Det kommer definitivt att finnas en "sill under en päls" och mycket mer. Sådana förfrågningar, om de inte förbjuds, kommer att sänka vårt pris, öka kostnaden för hela kampanjen. Det vill säga när du skapar reklam är det viktigast att räkna ut nyckelfraser.

klickfrekvens ctr
klickfrekvens ctr

Publikval

Också en viktig punkt. "Yandex" fokuserar på nyckelfraser. Det är dock inte alla som skriver förfrågningar som har pengar eller förmåga att köpa en produkt eller beställa en tjänst. Den här delen av publiken borde skäras av. För detta finns en plats efter ålder, geografisk plats. Du behöver inte folk från Magadan för att titta på en annons för försäljning av blommor i J alta, eller hur? De kommer fortfarande inte att spendera ett öre på dem, dessa medborgare har inte en sådan möjlighet. Därför bör du återigen noga titta på vem du erbjuder dina tjänster till. Gör ett porträtt av en potentiell köpare och fokusera på honom. Sedan kommer "Yandex" att glädja dig med en stor CTR och själva kampanjen - med seriös inkomst. Lycka till!

Rekommenderad: