När du organiserar en media- eller kontextuell reklamkampanj på webben, beräknar vilken annonsör som helst sin ungefärliga budget. För kunden av en annonskampanj är det viktigt att se hur medlen för dess genomförande fördelas, om pengarna används för avsett syfte och med vilken effektivitet de används. Beräkningen av effektiviteten hos en reklamprodukt i medieplanering baseras på flera indikatorer, varav en är CPM-index. Vad är denna indikator, hur man använder den - vi kommer att ta reda på nedan.
CPM - varför du behöver det
Vad är CPM i reklam har varit känt sedan förra seklet. Modulen användes i alla annonskampanjer som ägde rum i media. Förlag, tv- och radiokanaler använder fortfarande denna indikator för att beräkna kostnaden för reklam. CPM används när det kommer till priset för en annonsvisning, inte till enstaka mottagare, utan till tusen potentiella köpare. Samtidigt introducerades denna term i omlopp. Ägarna av reklamsajter kunde bara arbeta med sin cirkulation och tematiska fokus, så CPM-indikatorn bestämdes, reklam, med hänsyn till detta värde, var effektiv.
CPM-definition
En enkel definition av CPM är kostnad per tusen. Namnet på modulen kommer från de engelska orden Cost-Per-Thousand, där M är en romersk siffra som betyder 1000. På frågan vad CPM är kan vi alltså svara att detta är priset per tusen annonsvisningar. Ju fler gånger en annons dyker upp på sidorna i tidningar och tidskrifter, desto oftare låter den i radio eller blinkar på en tv-kanal, desto högre är denna koefficient.
CPM-beräkning i onlineannonseringskampanjer
På Internet spelas rollen som en annons vanligtvis av banners - de där väldigt irriterande popup-fönster som användarna inte gillar så mycket och som ger pengar till ägaren av reklamsajter. Ju mer populär webbplatsen är, desto fler användare tittar på den här sidan på Internet, desto dyrare kommer reklam på denna webbplats att kosta kunden.
Annonsörer är intresserade av så många användare som möjligt som har sett en viss banner. Därför kan vad som är CPM visas matematiskt på detta sätt:
CPM=(total kostnad för en annonsbeställning)/(planerat antal bannervisningar per dag)1000.
Nu är det klart vad CPM är. I reklam är detta en av de viktigaste indikatorerna. Annonsören kan beräkna hur mycket pengar webbplatsägaren behöver betala för att informationen ska visas för tusen nätverksanvändare.
Denna beräkning kan demonstreras visuellt med ett enkelt exempel. Kostnaden för att placera en banner på webbplatsen för en portal är till exempel $ 400 per vecka, statistiken på denna webbsida visar att per veckasidan ses av cirka 10 tusen användare. Så en enkel beräkning ger värdet:
CPM=$400/10 0001000=$4 per tusen annonsvisningar.
Annonsörer bör förstå att en enkel visning av en banner på en tematisk webbplats mestadels är informativ. Det finns ingen garanti för att alla tiotusen personer som besöker sidan definitivt kommer att klicka på bannern. Om besökaren vill följa länken eller inte beror bara på hur attraktiv bannern själv är och informationen som placeras på den. Varje webbplats kommer att tillhandahålla all information av intresse för beräkning av CPM-parametern. Att det är fördelaktigt för sajtens ägare kan du förstå. Men reklam, dess kvalitet och intresse för slutanvändaren är kundens egen uppgift.
CTR-hjälpmodul, beräkningsmetoder
För att minska kostnaderna bör ytterligare en indikator beaktas - CTR-indexet. Namnet kom också från det engelska språket och låter helt som en klickfrekvens – en indikator på klickfrekvens. CTR visar hur många som klickade på bannern och gick till annonskundens sida. Denna modul beror direkt på korrektheten hos den valda webbplatsen, eftersom ju mer lämplig och nödvändig annonsen på webbplatsen ser ut, desto mer sannolikt är det att webbplatsbesökaren kommer att vara intresserad av informationen och klicka på bannern. Metoden för att beräkna denna indikator ser ut så här:
CTR=(antal användare som klickade på bannern)/(planerat antal bannervisningar per dag) 100%.
Till exempel om av 20tusen personer som såg annonsen följde länken 800 användare, då är CTR 800/20 000100=4 %, vilket är högre än det lägsta tillåtna värdet.
Experimentellt bevisat att lägsta CTR är 3–5 %. Om mindre kommer kostnaden per potentiell kund att överstiga den förväntade vinsten, och annonsering kommer att anses vara ineffektiv.
Använda index
CPM kan användas när du väljer en smalare målgrupp. Till exempel, när du beställer en bannerplacering, ger sajtplattformen annonsören information om ålder, kön, bostadsort, hobbyer för alla registrerade webbplatsbesökare. Således visas den önskade bannern endast för de användare för vilka denna reklamprodukt designades. Annonskampanjens budget används mer ekonomiskt och mer effektivt.
Du bör också ta hänsyn till vanliga användares aktivitet. Ju oftare samma besökare ser samma annonsprodukt, desto oftare debiteras pengar från annonsörer, men kunden får inte fler kunder av detta. Därför bör en kompetent beräkning av CPM- och CTR-index, i kombination med en djupgående analys av informationen från denna annonsplattform, ge kunden det önskade resultatet.
En annan sak att tänka på i början av en reklamkampanj. Betalning kan göras antingen med CPM eller CTR. Med andra ord måste kunden förstå essensen av bannerannonsering enligt CPM-modulen - att detta inte är en betalning för användarklick, utan endastför att visa en reklamprodukt
Sammanfattning
På frågan vad CPM är kan man svara att denna parameter är en av de viktigaste när man analyserar effektiviteten av en annons, och den tas även med i beräkningen när man beräknar budgeten för en annonskampanj. Antalet förväntade kontakter för en potentiell konsument med reklaminformation och kostnaden för att placera en banner på flera webbplatser med liknande tematisk inriktning beaktas också. Med hänsyn till dessa parametrar kan du beräkna effektiviteten hos en viss reklamplattform och lyckas bemästra reklambudgeten.